Konwersatoria
5 kwietnia 2022
prof. UJ dr hab. Aleksandra Patalas (UJ)
Kolekcja rękopisów muzycznych z Rakowa – reinterpretacja
1 marca 2022
dr Sławomir Wieczorek (UWr)
Pośród ruin i mitów. Muzyka w tużpowojennym Wrocławiu
14 stycznia 2020
dr Mariusz Gradowski (UW)
Między przemysłem muzycznym a wielką sztuką. Przypadek twórczości Czesława Niemena
03 grudnia 2019
dr Małgorzata Lisecka (UMK)
Problematyka ekspresji uczuć w teatrze operowym na podstawie francuskich i włoskich słowników muzycznych 1767-1825
24 kwietnia 2018
prof. dr hab. Alicja Jarzębska (IM UJ)
Spór o ład i logikę utworu muzycznego w teorii i historii muzyki XX wieku
27 lutego 2018
prof. dr hab. Remigiusz Pośpiech (IM UWr, KMKiWM UO)
Znaczenie projektu Musica Claromontana dla badań staropolskiej kultury muzycznej
23 stycznia 2018
prof. dr hab. Piotr Urbański (WFPiK Poznań)
Od Metastasia do Mozarta i z powrotem (wokół La Clemenza di Tito)
06 czerwca 2017
dr hab. Małgorzata Gamrat (IM UW Warszawa)
Liszt i teatr
04 kwietnia 2017
dr Małgorzata Sieradz (IS PAN Warszawa)
Henryk Opieński w kręgu przyjaciół. Nie tylko muzyczne wątki w znanej i nieznanej korespondencji Stanisława Wyspiańskiego, Józefa Mehoffera i Stanisława Estreichera
10 stycznia 2017
Alan Jackson (Londyn)
Listen to the links („Tempo di Mezzo in Donizetti’s Operas”)
24 maja 2016
dr Danuta Gwizdalanka (Kolonia – Poznań)
Biografia kompozytora – najgłębsze pułapki
09 maja 2016
prof. Stanislav Tuksar (Zagrzeb), prof. Harry White (Dublin)
Nationalism and Music in Nineteenth-Century Europe: Two Case Studies – Croatia and Ireland
26 kwietnia 2016
prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek (Warszawa )
Pisanie historii muzyki niezapisanej. O traktacie Darwisza Ali Czangi (XVII w.)
27 kwietnia 2015
prof. dr hab. Dobrochna Ratajczakowa (Poznań)
Teatrolog w operze
27 października 2014
ks. prof. dr hab. Piotr Nawrot
Muzyka barokowa z katedr, klasztorów i misji wśród Indian w Boliwii
24 marca 2014
dr Magdalena Stochniol
Między myśleniem strukturalnym a swobodą wyobraźni muzycznej. Źródła inspiracji w twórczości Sofii Gubajduliny
16 grudnia 2013
dr Ewa Storkås (Skien – Norwegia)
Koncepcja edukacji artystycznej w Skandynawii na przykładzie Skienkulturskole i metody „Pianoforte facile es 2002”
25 listopada 2013
dr Sławomir Wieczorek (Wrocław)
Stalinowski Regietheater? Leona Schillera inscenizacje oper Stanisława Moniuszki
06 maja 2013
prof. dr hab. Sławomira Żerańska-Kominek (Warszawa)
Muzyka: trzy portrety w Ikonologii Cesarego Ripy
12 listopada 2012
dr Maciej Jabłoński (Poznań)
Rozmawiając z Mieczysławem Tomaszewskim
21 maja 2012
dr Alina Mądry (Poznań)
Co jest a co nie jest kontrafakturą, czyli „polska” muzyka XVIII wieku pod lupą repertuaru europejskiego
23 kwietnia 2012
prof. Helen Geyer (Weimar, Jena)
Posthumus-Considerations on Verdi and the Risorgimento
26 marca 2012
dr Danuta Popinigis (Gdańsk)
A zegar na ratuszu śpiewa symfonały… Uwagi o carillonach i muzyce carillonowej dawnego Gdańska
28 listopada 2011
dr Paweł Gancarczyk (Instytut Sztuki PAN, Warszawa)
O podwójnej naturze druku: z badań nad kulturą muzyczną XVI wieku
24 października 2011
dr Wojciech Stępień (Akademia Muzyczna w Katowicach)
Anioł w muzyce
23 maja 2011
dr Agnieszka Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Cykl sceniczny „Licht” Karlheinza Stockhausena. Muzyczny teatr świata
09 maja 2011
dr Marcin Trzęsiok (Akademia Muzyczna w Katowicach)
Toru Takemitsu: jak filozofia staje się muzyką
18 kwietnia 2011
mgr Jakub Kasperski (UAM)
Muzyka popularna jako przedmiot badań muzykologii
28 lutego 2011
dr Piotr Przybysz (UAM):
Mózg muzyczny. Jego rola w percepcji i tworzeniu muzyki w ujęciu neuroestetyki
24 stycznia 2011
dr Katarzyna Janczewska-Sołomko (Warszawa)
Początki i rozwój fonografii do 1918 roku
17 stycznia 2011
dr Barbara Pabjan (Wrocław)
Dylematy badań empirycznych w socjologii muzyki
08 grudnia 2010
dr Rudiger Ritter (Freie Universität Berlin)
Dlaczego Moniuszko nie cieszył się powodzeniem na Zachodzie?
16 listopada 2010
dr Tomasz Jeż (Uniwersytet Warszawski)
Praktyka muzyczna w ośrodkach jezuickich: od statusu persona non grata do głównego medium potrydenckiej propaganda fidei
25 maja 2010
Peter Burkholder (Bloomington)
Music of the Americas and Historical Narratives
18 maja 2010
dr Rafał Ciesielski (Zielona Góra)
Dlaczego (nie)lubimy Rubika ?
6 kwietnia 2010
mgr Ewa Schreiber (Poznań)
Wyobraźnia metaforyczna w tekstach i twórczości kompozytorów współczesnych: Pierre Schaeffer, Raymond M. Schafer, Gerard Grussey
15 marca 2010
prof. dr hab. Irena Poniatowska (Warszawa)
Chopin w poezji
19 stycznia 2009
Bartosz Dąbrowski (Gdańsk)
Szymanowski i jego marginesy. Żałoba jako figura odmienności w literackich fragmentach i wczesnych opusach wokalnych kompozytora
09 czerwca 2008
mgr Agnieszka Budzińska-Bennnett (Bazylea),
Aluzja i parodia – contrafactum w motetach Ars Antiqua
12 maja 2008
dr hab. Stefan Keym
The Tradition of “per aspera ad astra” In Polish Symphonic Music from Noskowski up to „Młoda Polska”
21 kwietnia 2008
prof. dr hab. Ludwik Bielawski
Czas w muzyce i kulturze
29 października 2007
prof. Mirosław Perz
(konwersatorium bez tematu) ogólnie wspomnienia o poznańskiej muzykologii
04 czerwca 2007
mgr Adriana Gałdyńska-Mazan
Jerzy Grotowski i jego laboratorium teatru w kontekście kultur Orientu
07 maja 2007
mgr Mikołaj Rykowski (Poznań)
Harmoniemusik – osiemnastowieczna muzyka na zespoły instrumentów dętych w świetle wartości artystycznej i użytkowej
26 marca 2007
prof. dr hab. Alina Żórawska-Witkowska (Warszawa)
Serenaty G. A. Ristoriego skomponowane dla dworu polskiego
04 grudnia 2006
prof. UAM dr hab. Ryszard D. Golianek (Poznań)
Fakty, interpretacje, przekłamania czyli o meandrach historii muzyki (na przykładzie własnych badań nad życiem i twórczością Juliusza Zarębskiego)
22 maja 2006
prof. Irena Poniatowska (Warszawa)
Ciągłość i periodyzacja w historii muzyki
08 maja 2006
prof. Mirosław Perz (Warszawa)
O stylu muzycznym w kontekście globalizacji
27 lutego 2006
mgr Marlena Gnatowicz (Poznań)
Allos makhar – nieszczęście Orfeusza czyli mit przeobrażony. Wizja mitu o Orfeuszu i Eurydyce według O kokoschki i E. Křeneka
12 grudnia 2005
dr Arleta Nawrocka-Wysocka
Chorał protestancki – repertuar kształtujący tożsamość wspólnoty
28 listopada 2005
prof. Helen Geyer (Weimar)
„Politics in Culture”: Rivalism in the Shadow of Potent Courts. Consideration Regarding the Courts of Weimar and Sondershausen
11 kwietnia 2005
Szymon Paczkowski (Warszawa)
O historii Bachowskiej Aria tempo di Polonaise na cześć Joachima Friedricha Flemminga
14 marca 2005
Andrzej Hejmej (Kraków)
Partytura literacka
28 lutego 2005
Helmut Loos (Lipsk)
Das weltliche Oratorium in Deutschland von Schumann bis Kagel
30 listopada 2004
Martina Homma (Kolonia)
“Wielkość małych rzeczy”. O aspektach dojrzałego stylu osobistego Witolda Lutosławskiego pod kątem prac marginalnych, wczesnych lub napisanych pod pseudonimem
08 listopada 2004
Izabela Bogdan (Poznań)
Muzyka w przestrzeni miejskiej Królewca przełomu XVI i XVII wieku
17 maja 2004
Marcin Poprawski (Poznań)
Niedokończone dzieło muzyczne
22 marca 2004
Barbara Przybyszewska-Jarmińska (Warszawa)
Atrybucja dzieła muzycznego jako inspiracja badawcza. Marcin Mielczewski, M. M. i kolekcja Emila Bohna
9 lutego 2004
Olena Szewczuk (Kijów)
Szliahy rozvytku bagatogolossia (narodnogo i cerkiewnego) u Shidnij Slow’janszczyni (17 st.) [Szlaki rozwoju wielogłosu (narodowego i cerkiewnego) na wschodniej Słowiańszczyźnie (XVII w.)]
12 stycznia 2004
mgr Justyna Humięcka-Jakubowska (Poznań)
Scena słuchowa w muzyce posttonalnej
08 grudnia 2003
prof. dr hab. Michał Bristiger (Warszawa)
Dylematy komparystyki muzycznej
17 listopada 2003
Paweł Mykietyn (Warszawa)
Artystyczna twórczość współczesnego kompozytora. Próba charakterystyki
12 maja 2003
dr Klaus-Peter Brenner (Getynga)
Das „Tonbank” – Prinzip – eine musikalische Gestaltungstechnik und ihr lokalspezifischen Ausprägungen in Süd-, Ost- und Zentralafrika
07 kwietnia 2003
prof. Mirosław Perz (Warszawa)
Z badań nad muzyką późnego średniowiecza w Polsce
17 marca 2003
prof. Krzysztof Szlifirski (Warszawa)
Pogranicza muzyki i techniki – muzyka elektroakustyczna
09 grudnia 2002
mgr Piotr Podlipniak (Poznań)
O uniwersalnych aspektach komunikacji muzycznej
18 listopada 2002
dr Krystyna Winowicz (Poznań)
Prof. Adolf Chybiński – w 50 rocznicę śmierci
27 maja 2002
prof. Laurencje Libin (New York)
Evolution of Musical Instruments
22 kwietnia 2002
prof. Krzysztof Meyer (Kolonia)
Kilka uwag na temat własnej techniki kompozytorskiej
18 marca 2002
dr Maciej Broniewski (Poznań)
Luterańska teologia muzyki
25 lutego 2002
dr Magdalena Dziadek
Kontekst teoretyczno – literacki krytyki muzycznej okresu Młodej Polski
17 grudnia 2001
prof. dr Karol Berger (Stanford)
Strzała czasu i nadejście muzycznej nowoczesności
26 listopada 2001
prof. dr Martin Staehelin (Getynga)
„Kunstgeschichte aus diesen Trümmern”. Überlegungen zur musikalischen Überlieferung des späten Mittelalters
14 maja 2001
mgr Alicja Knast (Poznań)
Polska szkoła lutnicza XVII i XVIII w. „Idiom, chronologia i miejsce w kulturze polskiej i europejskiej w świetle najnowszych badań”
23 kwietnia 2001
dr Armin Brinzing (Monachium)
Europäische Tanzmusik in Breslau des 16. Jahrhunderts (Europejska muzyka taneczna we Wrocławiu w XVI wieku)
19 marca 2001
mgr Grzegorz Piotrowski (Poznań)
Ta trzecia”. Z problemów muzyki popularnej XX wieku
04 grudnia 2000
dr Krzysztof Guczalski (Kraków)
„Najwyższa ogólność” i „najściślejsza określoność” znaczeń muzyki. O paradoksach Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Arthura Schopenhauera i Susanne Langer
15 maja 2000
mgr Alina Mądry (Poznań)
Carl Philipp Emanuel Bach – kompozytor przełomu
10 kwietnia 2000
prof. dr hab. Helen Geyer (Weimar)
Z zagadnień opery XVIII wieku
06 marca 2000
prof. dr hab. Regine Allgayer-Kaufmann (Berlin)
Die Verwandlung als ästhetische Kategorie: traditionelle Musiktheater in Italien und Brasilien
17 stycznia 2000
dr hab. Małgorzata Woźna (Kraków)
Poglądy polskich krytyków muzycznych w II połowie XIX wieku na temat kolorytu muzyki francuskiej
06 grudnia 1999
prof. dr hab. Maria Manturzewska (Warszawa)
Psychologia muzyki jako dziedzina naukowa i dziedzina praktycznych zastosowań
15 listopada 1999
Ryszard Peryt (Warszawa)
Wcielanie partytury
22 marca 1999
dr Regina Chłopicka (Kraków)
Teatr Krzysztofa Pendereckiego
22 lutego 1999
mgr Magdalena Walter-Mazur (Poznań)
Niemiecka recepcja madrygału: „Fontana d’Israel Johann” Johanna Hermanna Scheina